«Καίει» το κόστος των υγρών καυσίμων σε
ολόκληρη την Ευρώπη –και στην Ελλάδα- καθώς ο
πόλεμος στην Ουκρανία, το ράλι του δολαρίου και η
στάση του ΟΠΕΚ+ να κλείσει κι άλλο τις κάνουλες
έχουν οδηγήσει σε χωρίς προηγούμενο συνολικές
αυξήσεις στις τιμές σε αμόλυβδη, πετρέλαιο
κίνησης και θέρμανσης. Ειδικά σε σύγκριση με
πέρσι τέτοια εποχή, οι μεγαλύτερες αυξήσεις σε
ευρωπαϊκό επίπεδο καταγράφονται στο πετρέλαιο
κίνησης και θέρμανσης, με την αμόλυβδη να
ακολουθεί.
Είναι ενδεικτικό πως
λόγω των ιδιόμορφων
συνθηκών στην αγορά, για
πρώτη φορά οι τιμές του
καυσίμου αυτού έχουν
ξεπεράσει στη χώρα μας
ακόμη και αυτές της
αμόλυβδης 95 οκτανίων.
Όμως, το φαινόμενο
αυτό με το ντίζελ να
είναι πιο ακριβό από τη
βενζίνη παρατηρείται
πλέον και στις
περισσότερες χώρες της
Ευρώπης.
Με βάση τα τελευταία
συνολικά πανευρωπαϊκά
στοιχεία της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής για τις 10
Οκτωβρίου, η μέση τιμή
στην ΕΕ και την Ευρωζώνη
στο πετρέλαιο κίνησης
είχε αυξηθεί κατά σχεδόν
27% σε σύγκριση με την
αντίστοιχη περσινή
περίοδο (25 Οκτωβρίου
2021) σύμφωνα με τα
στοιχεία που παρουσιάζει
σήμερα ο Οικονομικός
Ταχυδρόμος. Η αντίστοιχη
αύξηση για την αμόλυβδη
95 οκτανίων ανέρχεται σε
περίπου 10%. Στην Ελλάδα
όμως οι αυξήσεις αυτές
είναι πολύ μεγαλύτερες,
αφού στο πετρέλαιο
κίνησης φτάνουν το 36%
σε ετήσια βάση και στην
αμόλυβδη ξεπερνούν το
14%. Ο «χάρτης» τιμών
του ΟΤ για το που
διαμορφώνονται οι τιμές,
είναι χαρακτηριστικός
της κατάστασης που
επικρατεί.
Ράλι για το
πετρέλαιο θέρμανσης
Άλμα παρουσιάζουν
επίσης οι πανευρωπαϊκές
μέσες τιμές και στο
πετρέλαιο θέρμανσης.
Εκεί, όπως αναφέρουν
παράγοντες της αγοράς,
οι διακυμάνσεις είναι
συνεχείς, όπως συμβαίνει
γενικότερα και με το
πετρέλαιο κίνησης, με
αποτέλεσμα η κατάσταση
να είναι πιο δύσκολο να
εκτιμηθεί.
Όμως τελικά σημασία
έχει τι πληρώνει ο
καταναλωτής για να
ζεσταθεί, εάν
χρησιμοποιεί το καύσιμο
αυτό. Έτσι, την ώρα που
στην Ελλάδα οι τιμές του
πετρελαίου θέρμανσης
αναμένεται να ανοίξουν
στα επίπεδα των 1,44 με
1,49 ευρώ το λίτρο
σύμφωνα με παράγοντες
της εγχώριας αγοράς, οι
μέσες πανευρωπαϊκές
τιμές διαμορφώνονταν στα
1,57 ευρώ το λίτρο
σύμφωνα με τα στοιχεία
της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Στην Ελλάδα πέρσι
τέτοια εποχή οι τιμές
ήταν στα 1,17 περίπου
ευρώ, ενώ στην ΕΕ ήταν
πολύ χαμηλότερα, στα
0,97 ευρώ το λίτρο.
Πρόκειται για αύξηση 24%
στη χώρα μας και 63%
περίπου στην ΕΕ. Μένει
τώρα να φανεί εάν η «μαγική
εικόνα» αυτή στην Ευρώπη
θα είναι συγκυριακή, με
τις τιμές Platts της
Μεσογείου για το ντίζελ
να ακολουθούν συνεχώς
πορεία ασανσέρ.
Ράλι στις τιμές
Platts
Ενδεικτικά, η τιμή
Platts για το ντίζελ
ήταν πέρυσι την 1η
Σεπτεμβρίου στα 625,7
δολάρια ανά τόνο και την
1η Ιουνίου του 2022
υπερδιπλασιάστηκε στα
1.324,7 δολάρια ανά τόνο.
Στις 6 Οκτωβρίου
σημείωσε μικρή μείωση
στα 1.161, 7 δολάρια.
Σημειώνεται επίσης
ότι μετά τα τεράστια
προβλήματα με τις
παραδόσεις φυσικού
αερίου από τη Ρωσία προς
την Ευρώπη, πολλές
βιομηχανίες στην ΕΕ
έχουν εγκαταλείψει το
καύσιμο αυτό και
στρέφονται προς το
πετρέλαιο για να
καλύψουν τις ανάγκες
τους, ανεβάζοντας τη
ζήτηση.
Ταυτόχρονα, η
επιβολή κυρώσεων στη
Ρωσία με αποκορύφωμα τις
τελευταίες κυρώσεις στις
5 Οκτωβρίου στις
εξαγωγές του πετρελαίου,
έχουν σαν αποτέλεσμα τον
περιορισμό της προσφοράς
από μία χώρα η οποία
είναι η δεύτερη στον
κόσμο στις εξαγωγές
μαύρου χρυσού.
Πλήγμα από τον ΟΠΕΚ+
Στις αρχές του
Οκτωβρίου επίσης ο OΠΕΚ+
αποφάσισε να προχωρήσει
σε μείωση της παγκόσμιας
ημερήσιας παραγωγής κατά
2 εκατ. βαρέλια, ή κατά
10% περίπου, παρά την
αντίθεση των ΗΠΑ και
άλλων χωρών. Η μείωση
της παραγωγής θα
μπορούσε να οδηγήσει σε
ανάκαμψη της τιμής του
μαύρου χρυσού που
υποχώρησε στα 90 δολάρια
το βαρέλι από τα 120 που
είχε ανέλθει πριν τρεις
μήνες.
Σύμφωνα με
υπολογισμούς του
Bloomberg που
χρησιμοποίησε τα
στοιχεία της παγκόσμιας
παραγωγής πετρελαίου τον
Σεπτέμβριο, η μείωση
κατά 2 εκατ. βαρέλια την
ημέρα σημαίνει ότι
τουλάχιστον οκτώ
πετρελαιοπαραγωγές χώρες
θα χρειαστεί να μειώσουν
την παραγωγή τους και
πως στην πραγματικότητα
η μείωση θα είναι της
τάξης των 880.000
βαρελιών ημερησίως σε
αυτή τη φάση.